Onderzoek

In opdracht van Publiek Geeft Sterren deden Tessa Stoffelsen en Linda Schuijlenburg van de Universiteit Utrecht onderzoek naar de effecten van reviews en recensies op publieksbezoek Evaluatieonderzoek van de pilot van Publiek Geeft Sterren. De samenvatting: 93% van de theaterbezoekers wil graag reviews achterlaten, 74% wil graag reviews en recensies lezen en 23% laat zijn aankoop erdoor beïnvloeden

Het onderzoek bestond uit een literatuuronderzoek, aangevuld met een praktijkonderzoek van de pilot Publiek Geeft Sterren. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat publieksreviews en professionele recensies invloed hebben op publieksopvattingen en koopgedrag. Positieve reviews zorgen – naar verwachting – voor stijging van de verkoop. Negatieve reviews zorgen voor daling, maar gek genoeg niet altijd. Soms zorgen ze indirect juist voor stijging van de verkoop doordat ze bijdragen aan de bekendheid van de voorstelling of het concert.

Hoewel de bewoordingen waarin de beleving wordt beschreven soms verschilt, geldt dit effect zowel voor uitingen van ‘high art’ als voor meer populaire kunstvormen.
Het evaluatieonderzoek van de pilot bevestigt de geraadpleegde literatuur. Tussen 15 april en 23 juni 2016 werden bij 20 theaters 1.663 reviews achter gelaten over 91 verschillende voorstellingen. De marketeers waren tevreden over de getoonde reviews omdat ze erop rekenen dat (positieve) reviews de kaartverkoop stimuleren, maar ook omdat ze deze als verkoopargument kunnen gebruiken. De mogelijkheid voor het eigen publiek om reviews achter te laten werd gezien als een versterking van de binding met het publiek. Dat wordt bevestigd door het publieksonderzoek. Maar liefst 93% van het publiek was (heel) blij zelf reviews te kunnen schrijven (5% niet) en 74% vond het lezen van de reacties van anderen een goede toevoeging aan de website. 12% vond dat niet. 23% meldt dat de reviews van anderen het koopgedrag beïnvloeden.

De beoordelingen waren gemiddeld hoog, met kleine verschillen per genre variërend van 4,2 tot 4,8 (op een schaal van 1 tot 5). De lengte van de reviews liep uiteen van 1 woord (‘super’) tot een essay van 438 woorden.
In het laatste deel gaan de onderzoekers per voorstelling in op de lengte en aard van de verschillende reviews, evenals de begrippen die worden gehanteerd.

Lees hier het hele onderzoek (pdf, 1,2 MB)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *